© 2019 by Leren kan anders.  

KVK-nr. 60902043  

  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Twitter Social Icon
Beelddenken

 

In elke schoolklas zitten kinderen die visueel zijn ingesteld. Het zijn beelddenkers.  Het gaat om ongeveer 5% van alle leerlingen in de klas. Deze beelddenkers denken niet in woorden maar in beelden, gebeurtenissen en ervaringen. Je zou het ruimtelijk denken kunnen noemen. Het belangrijkste is dat deze leerlingen leren in beelden in plaats van woorden. Dat maakt dat zij veel moeite hebben om reguliere lesstof op te nemen. Het aanbieden van bijlessen waarbij de lesstof in dezelfde vorm wordt aangeboden, heeft weinig effect. Het vertalen van lesstof naar beelden biedt voor deze leerlingen uitkomst.

Ter illustratie een kleine oefening om vast te stellen of u zelf een beelddenker bent. Opdracht: Sluit uw ogen en denk aan het woord B.O.O.M

Waarschijnlijk ziet u nu ook daadwerkelijk het vier-letterige woord ” boom” voor u. Een beelddenker daarentegen ziet iets geheel anders. Deze ziet daadwerkelijk een boom, denkt aan groeven in de bast, bewegende blaadjes, een zon die door de kruin heen probeert te stralen, het ruisen van bladeren in de wind, misschien wel die eekhoorn die zich tegoed doet aan nootje en groene vuile handen van de natte schors.

Beelddenkers komen voor in alle leeftijden. Maar hoe kan je nu (grofweg) vaststellen of uw kind een beelddenker is?

 

 

 

 

 

Beelddenker of niet?

De meeste ouders herkennen hun kind direct bij het beantwoorden van bovenstaande vragen. Deze lijst benadrukt met name de drukke kant van beelddenkers. Er zijn daarentegen ook veel beelddenkende kinderen die juist rustig zijn. Ieder mens is anders en uit zich ook anders.

Aan de slag? Vul het contactformulier in en ik neem contact met jou op.